استریلیزاسیون چیست و چگونه انجام می شود؟

استریلیزاسیون چیست؟

استریلیزاسیون فرآیند بسیار مهم جهت نابودی و حذف کلی اشکال حیات میکروب ها، ویروس ها، انگل ها و قارچ ها است. این امر جزء لاینفک استریل ملزومات در مراکز تحقیقاتی و بهداشتی، آزمایشگاه ها و بیمارستان ها می باشد. یکی از تجهیزات ضروری که وسیله‌ای برای استریل کردن ابزار پزشکی و آزمایشگاهی در فشار و دمای بالا و با استفاده از بخار آب مورد استفاده قرار می گیرد دستگاه اتوکلاو می باشد.
شرکت نور صنعت تجهیز اتوکلاوها را با توجه به نیاز کاربر و نوع ملزومات استریل شونده در ابعاد مختلف و با ظرفیت های متنوع طراحی و تولید می نماید.
اتو کلاو ترکیبی از دو واژه (auto) در زبان یونانی به معنی خودکار و (clavis) در زبان لاتین به معنی کلید است. دستگاهی که با قرار دادن ملزومات در داخل آن‌ به مدت ۱۵ الی ۲۰ دقیقه (بسته به حجم بار و محتویات) در معرض بخار اشباع ۱۲۱ درجه سلسیوس (۲۴۹ درجه فارنهایت) عمل استریل را انجام می دهد.

عملکرد دستگاه اتوکلاو چگونه است؟

سیستم پنوماتیک:
این سیستم هوای فشرده را از طریق شیر برقی، شیر بادی و جک های پنوماتیک منتقل می کند.
سیستم برق:
این سیستم ضمن حفاظت، فرمان سیستم کنترل را بوسیله ی کنتاکتور، رله ی حرارتی و رله ی کنترل فاز به مصرف کننده ای چون الکتروموتور والمنت منتقل می کند.
سیستم کنترل و ابزار دقیق:
تمام محرک ها از طریق نرم افزاری مخصوص دستگاه که شامل PLC, نمایشگر لمسی و سنسور های فشار و دما است را کنترل می کند.
سیتم تولید بخار:
در این سیستم بخار مطلوب جهت استریل ملزومات تولید می شود. این سیستم شامل مخزن تحت فشار، المنت ها، پمپ آب، سنسور های سطح آب و سوییچ فشار می باشد.
استریلیزایسیون

Comments