اصلاح نباتات چیست؟

اصلاح نباتات چیست؟

تولید محصولات کشاورزی به هزاران یا صد ها سال قبل بر می گردد. انسان اولیه مواد غذایی مورد نیاز خود را از محیط زیست و تنوع آن بدست می آورد و با گذشت زمان و کسب مهارت ها و آموزه های جدید به تولید مواد غذایی با کیفیت برتر طی مراحل تکثیر و رشد پرداخت.
او پی برد که بذر های با کیفیت، سالم و درشت تر را برای کشت های سال های بعد جمع آوری و نگهداری کند. همین موضوع ذهن او را درگیر نمود تا به تولید گیاهان با صفات ژنتیکی برتر فکر کند. نتیجه و حاصل تمام تحقیقات بشر، امروز به علم نوین اصلاح نباتات ختم شده است و به جرات می توان گفت که علم اصلاح نباتات با تمدن بشر همگام بوده است.

کاربرد:

اصلاح نباتات علم بهبود بخشیدن به صفات گیاهی با استفاده از تحلیل های ژنتیکی جهت تولید گیاهان با خصوصیات برتر و مطلوب است.
این خصوصیات شامل مقاومت گیاه در برابر عوامل بیماری زا و آفات، دانه ها و میوه های مرغوب به لحاظ ارزش های تغذیه ای، سازگاری گیاه با شرایط متنوع زیست محیطی مانند شوری، خشکی، رطوبت بالا می شود.
در کشور ما پژوهشگران و محققان برجسته ای با تکیه بر آموزه های خود در حوزه ی مهندسی ژنتیک، توان ژنتیکی گیاهان را بررسی نموده و تلاش های زیادی در جهت تولید گیاهان مرغوب با قابلیت های برتر در کاربرد های پزشکی و دارویی نموده اند.
قطع به یقین دستاورد های محققین و پژوهشگران حاصل دسترسی و بهره مندی از آزمایشگاه های اصلاح نباتات و تجهیزات آزمایشگاهی برتر است که امروزه در تمام مراکز و موسسات علمی_ پژوهشی راه اندازی شده است.

تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه اصلاح نباتات:

این آزمایشگاه ها دارای تجهیزات و دستگاه های مرتبط با مهندسی ژنتیک است تا هدف اصلی محققین برآورده شود. این تجهیزات شامل:
*آون( فور)
*هود
ژرمیناتور
فیتوترون
* انکوباتور
* شیکر انکوباتور
بن ماری
* و ….
تیم مهندسی و مجرب شرکت نور صنعت تجهیز فردوس با سابقه ی بیش از ۱۵ سال تجربه در خصوص راه اندازی و تجهیز این آزمایشگاه ها و ارائه مشاوره 


های مفید افتخار آن را داشته که با محققین برگزیده ای در سراسر کشور همکاری نماید و تجهیزات بروز و با کیفیت تولید کند.

Comments